'Wij laten niemand aan zijn lot over'

23-04-2015

Het vak van de huismeester is de laatste jaren flink geprofessionaliseerd in Nederland. De man met de stofjas bestaat niet meer. De toegevoegde waarde van onze huismeesters zit vooral in de sociale aspecten. Wim (rechts) en Rob vertellen over hun werk als huismeester.

Contact met bewoners

Wat zijn de hoofdtaken van een huismeester? Wim vertelt dat toezicht op schoonmaak en onderhoud uiteraard belangrijk zijn. “Als huismeester ken je de gebouwen maar ook de mensen. Je weet waar extra aandacht nodig is. Belangrijk zijn de contacten met de bewoners, vrijwilligers en bewonerscommissies. We komen in principe niet achter de voordeur, maar we signaleren het wel als er iets mis gaat.”

Regels en humor

Als huismeester ben je verantwoordelijk voor een prettige woon- en leefomgeving. Dat betekent ook dat er regels zijn. Wim vindt zichzelf niet streng, maar wel duidelijk. “Er zijn regels en die gelden voor iedereen, want we willen allemaal nette algemene ruimtes. Bovendien staat veiligheid voorop. Als er problemen zijn los ik die meestal met wat humor op. De gesprekken met bewoners zijn overwegend positief.”

Geen dag is hetzelfde

“Wat mijn werk zo leuk maakt is de afwisseling. Geen dag is hetzelfde”, vertelt Rob. “Als huismeester ben je verantwoordelijk voor een prettige woon- en leefomgeving van meerdere gebouwen. Dagelijks loop ik rondes en daarbij zoek ik bewust contact met bewoners. Ik heb te maken met verschillende soorten mensen en uitdagingen. Ik heb veel vrijheid in mijn werk maar ook veel verantwoordelijkheid. Die combinatie maakt het voor mij interessant.”

Jongeren en ouderen

Wim: “Elk gebouw is anders. In gebouwen waar studenten wonen is het opruimen soms een issue. Soms is er sprake van geluidsoverlast en dan zorg ik dat buren in gesprek gaan met elkaar. In gebouwen waar senioren wonen maak ik praatjes met bewoners om erachter te komen of zij niet vereenzamen. Wanneer ik merk dat ze hulp nodig hebben heb ik contact met kinderen en welzijnsinstanties. We laten niemand aan zijn of haar lot over.”

Wist je dat...
.....................................................................................................................................................................................
> onze huismeesters gemiddeld een 7,1 krijgen van onze bewoners
.....................................................................................................................................................................................
> de meeste bewoners (75%) (zeer) tevreden zijn over de klantvriendelijkheid van huismeesters
.....................................................................................................................................................................................
> 16% van de bewoners zegt dat de aanwezigheid van een huismeester nog beter kan
.....................................................................................................................................................................................

 

terugafdrukkentop
RSS-feed Wooninc
Sluit Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.